
Залиште свої контактні дані, наш менеджер передзвонить вам.
Дякуємо! Скоро з вами зв'яжеться наш менеджер.
Дякуємо! Скоро з вами зв'яжеться наш менеджер.
PPC-маркетинг не обходиться без склікування, і, на жаль, із цим стикається кожен другий спеціаліст із налаштування контекстної реклами.
Цікаво, що існують маркетологи, які вважають шахрайство з кліками пережитком застарілого інтернету, та цілком впевнені, що на ринку вже відсутні компанії, які склікують чужу рекламу.
Ці люди помиляються. Попит на склікування реклами не падає, як і не зменшується кількість пропозицій.
Рис. 1 - В одному з українських чатів інтернет-маркетологів (лютий 2022 року)
Це підтверджують дані статистики: кожен п'ятий клік у Google Рекламі здійснюють роботи. При цьому шахрайство з кліками зростає з кожним роком, наприклад, у 2021 році склікування склало 11% усієї рекламної активності.
Склікування або клікфрод — це навмисне натискання на рекламне оголошення з метою нецільової витрати бюджету рекламодавця. Таким чином, конкурент швидше втратить свої позиції в аукціоні і його місце займе наступний претендент.
Нагадаємо, що реклама Google Ads побудована за принципом оплати за клік. Алгоритм оцінює релевантність оголошення, і, навіть, бюджет. Всі компанії беруть участь в аукціоні, і в кого оплата за один клік більша — таке оголошення і буде показано в самому верху.
Рис. 2 – Найбільш вигідні позиції Гугл Реклами
Шахрайство з кліками найчастіше здійснюється навмисне, але іноді воно може бути й незламним. Наприклад, вебскрепери або роботи можуть проклікувати рекламу без злого наміру або конкретного націлення.
Як це відбувається?
Інструмент, який досліджує ключові слова для контекстної реклами, аналізує цільові сторінки та перевіряє оголошення на певні запити. У будь-якому випадку цей інструмент натисне на рекламне оголошення та перейде на сторінку. Технічно, це шахрайство з кліками, фактично — ніякого наміру у даного інструменту не запрограмовано.
Найбільша шкода від склікування полягає в нецільових витратах. Тобто, по суті, компанія виділяє рекламний бюджет, а він зливається на шахраїв. У результаті знижується коефіцієнт конверсії, дані аналітики показують неправдиву інформацію, кампанії ремаркетингу налаштовують несправжніх користувачів. Загалом спотворюються всі маркетингові дані.
Склікування рекламних оголошень можна поділити на чотири види за характером скоєного злочину. Насправді всі види клікфрода пов’язані між собою.
Умисне шахрайство передбачає роботу на замовлення. Конкурент наймає агентство або спеціаліста, який цілеспрямовано клікає на рекламні оголошення й зливає ваш рекламний бюджет. Існують й допоміжні вигоди, наприклад, покращення власних позицій після того, як ви втратите свої позиції. Якщо узагальнити, то суть такого шахрайства — завдати шкоди бізнесу.
Пасивне шахрайство відрізняється від інших видів відсутністю конкретної ідеї та мети завдати шкоди. У цьому випадку шахрайство — це супутній фактор. Знов-таки, вебскрепери, які використовують ваші оголошення з метою отримання необхідних їм даних. Або група шахраїв, які використовують вашу рекламу для отримання показів та виплат.
Ручне шахрайство полягає у проклікуванні рекламних оголошень вручну реальним користувачем. Шляхом ручної праці зменшується обсяг «виконаної роботи», проте підвищується її якість. Це дуже популярний вид шахрайства, оскільки Гуглу складно відстежити факт шахрайства.
Автоматизоване шахрайство передбачає залучення до клікфроду роботів, ботнетів, скреперів. Понад 95% усіх шахрайських дій з кліками в інтернеті є автоматизованими, але здебільшого вони не навмисні.
Склікування розростається до неймовірних масштабів та проникає практично у всі відділи компаній: маркетинг, бухгалтерія та фінанси, статистика, операційна діяльність. Неправдива інформація про рекламні активності впливає на загальну стратегію просування компанії.
На просторах інтернету існує безліч джерел шахрайства з кліками, здебільшого їх можна згрупувати в такі категорії:
В інформаційному просторі тих, хто бореться зі склікуванням, не так багато. В основному це компанії та послуги, які запускають рекламу, наприклад, Google. Доходи корпорації сильно страждатимуть, якщо користувачі отримуватимуть неякісний трафік.
За даними Google, саме реклама приносить компанії понад 80% доходу — за 2020 рік ця сума становила $147 мільярдів.
Google зусиллями величезних команд технічних фахівців постійно працює над вдосконаленням алгоритму, який виявляв би шахрайські кліки. На жаль, команди аналізують вже скоєні дії (трафік, походження, джерело, гео тощо), проте не запобігають їм. Тішить, що Гугл повертає витрачені кліки рекламодавцям, які зазнали шахрайства.
Зараз гостро стоїть питання щодо того, як рекламним мережам зупиняли кліки протягом усієї воронки продажів та шляху покупця. Навіть якщо гугл поверне вам гроші за нецільовий клік, цей користувач вже знаходиться у воронці, а помилкові дані вносяться до звітів та їх використовують у подальших рекламних кампаніях.
Тепер ви знаєте, що таке склікування, хто займається клікфродом та які масштаби набуває шахрайство з кліками. Настав час навчитися, як визначати нецільові кліки.
Ми зібрали найефективніші способи виявлення склікування самостійно.
Показники конверсії в одній кампанії можуть відрізнятися від інших кампаній. Спробуйте проаналізувати, у чому різниця. Якщо у конкретній кампанії дуже високі показники конверсій, але загальне значення нижче, можливо, ви зіткнулися з шахрайством з конверсіями.
Насамперед порівняйте дані щодо конверсій у різні періоди однієї кампанії. З якого моменту почалося стрімке зростання? Не рідкісні випадки, коли рекламодавці підвищують коефіцієнт конверсії з 3% до 20% за один день, а вже наступного — повертаються в колишній стан.
Проаналізуйте показники кампаній у порівнянні з іншими кампаніями галузі.
Склікування впливає на загальний стан кампанії, – як правило, у таких кампаніях є високий показник відмов. Це явище має логічне пояснення, шахраї (боти або парсери) не переглядають сайт як користувачі. Зловмисники клікають за рекламними оголошеннями та одразу залишають сторінку.
Як перевірити показник відмов:
Рис. 3 – Як розділити трафік в Google Analytics
Показник відмов органічного трафіку буде нижчим, ніж у платного, але якщо різниця колосальна, значить, є проблема.
Рекомендуємо перевірити кількість переходів по платній рекламі в Google Analytics у порівнянні з кількістю кліків у Google Ads. Якщо кліків більше, ніж відвідувань, то роботи, швидше за все, відскакують ще до завантаження аналітичного скрипту, що вказує на високу ймовірність клікфроду.
CTR — це показник клікабельності.
Зловмисні кліки часто мають високу швидкість кліків та різке зростання їх кількості у певні дні. Проаналізуйте показники CTR у розрізі часу: чи є закономірність у досягненні піків та певних днів?
Рис. 4 – Перевірка піків за днями в Google Ads
Порівняйте показник клікабельності «підозрілої» кампанії з кампаніями такого самого типу. Схожі дані чи відрізняються?
Спробуйте порівняти свій показник CTR з очікуваними середніми показниками по галузі.
Досить простий спосіб визначити склікування та наявність недійсного трафіку — подивитися компонент «Очікуваний CTR» у метриці Quality Score у Google Ads.
Про атаку шахраїв може свідчити завищений очікуваний CTR у конкретного ключового запиту, водночас у схожих ключових слів цей показник буде нижче середнього.
У Google Ads ліворуч виберіть Ключові слова > Ключові слова для пошукової реклами > натисніть фільтр стовпців > виберіть Показник якості.
Рис. 5 – Як подивитися показник якості в Google Ads
Чому це відбувається?
Шахрайство з кліками підвищує показник CTR у певного ключового слова, алгоритм Google Ads сприймає ці дані як хороший показник «Очікуваний CTR» і повідомляє про це в інтерфейсі оголошень. Однак це зовсім не той трафік, який вам потрібний від контекстної реклами.
Наявність форм зворотного зв’язку та поле для коментарів на сайті — чудова можливість відстежувати активність користувачів.
Наприклад, щоб залишити коментар або оформити замовлення, користувачеві доведеться пройти швидку реєстрацію.
Рис. 6 – Щоб залишити коментар, вам потрібно увійти у свій акаунт
Якщо боти склікують рекламу, то до реєстрації вони не доберуться, і ви зрозумієте, що трафік від цих користувачів нецільовий.
Якщо ж ви зіткнулися з шахрайством з обліковими записами, і ви бачите, що спостерігається наплив нових облікових записів, але жодного зворотного зв’язку немає — привід зупинити цю РК.
Розумні кампанії Google Ads — це перш за все автоматизовані кампанії. Статистика показує, що саме Smart Campaigns підтверджено більшому відсотку склікування, ніж решта (понад 30%).
Якщо ви помітили низьку якість трафіку, одразу перевіряйте розумні кампанії.
Спробуйте запустити кампанію для A/B тестування. З її допомогою ви побачите, чи впливає автоматизація налаштувань на рівень недійсної активності, може проблема криється в іншому місці облікового запису.
Інший варіант: запустіть кампанію ремаркетингу. Така кампанія налаштовується на реальних відвідувачів сайту, а отже, боти сюди ніяк не потраплять.
Кампанії в контекстно-медійній мережі Google є найбільш прибутковими для шахраїв, і якщо ви запускали рекламу в КММ, то, швидше за все, були атаковані зловмисниками.
Перевіряйте свої кампанії щодня і виключайте ті, які здаються вам підозрілими, нелегітимними або просто мають занадто високий CTR (для КММ понад 3% вже вважається занадто високим показником).
Зверніть увагу на можливість виключити місця розміщення в кабінеті Google Ads. Ліворуч виберіть Контент > Винятки > виберіть, що потрібно виключити: місця, теми, ключові слова.
Рис. 7 – Як виключити місця розташування в кампанії в КММ
Також ви можете скористатись вже готовими добірками місць розміщення для виключення, наприклад, деякі компанії, як-то PPC Protect, яка містить у своїй базі понад 60 000 низькоякісних розміщень.
У деяких ситуаціях налаштування таргетингу допомагають відсіяти недійсний трафік. Наприклад, ви помітили надмірну активність з певного регіону (часто «клікові ферми» базуються у бідних країнах із низькою оплатою праці), ви можете просто виключити цей регіон. А також виключити мову, конкретне місто, поштовий індекс тощо.
Будьте дуже обережні з обмеженням налаштувань таргету, ви можете втратити справжніх покупців.
У рекламному кабінеті ви можете виключити (заблокувати) IP-адреси всіх, кому ви не бажаєте показувати свої оголошення. Існує практика, коли в компаніях обмежують показ реклами цілим відділам своєї ж компанії, щоб співробітники не витрачали бюджет на марні переходи по оголошеннях.
Але щоб виключити IP-адреси, потрібно їх знати.
Рис. 8 – Ви повинні вказати IP-адреси повністю
Для цього вам доведеться заглянути в журнал сервера. Ви можете попросити його у вебмайстра або скористатися такими інструментами, як Loggly або Dynatrace.
Кожен клік реклами на ваш сайт буде мати унікальний ідентифікатор. Наприклад:
Далі аналізуйте закономірності в одержаних IP адресах. Наприклад:
Приступайте до виключення! І пам’ятайте, що ви можете обмежити показ реклами тільки для 500 IP.
Розбиратися з темою шахрайства з кліками доведеться цілій команді, особливо тим, хто налаштовує контекстну рекламу. Якщо всі ці кроки здаються вам складними або неефективними, ви завжди можете звернутися до платних сервісів з виявлення підозрілих кліків.
Серед них:
Подібні сервіси не просто виявляють склікування, вони також видаляють недійсний трафік з вашої воронки продажів. Що гарантує вам у майбутньому точне налаштування, а отже кожне ключове слово, кожна кампанія та ставка принесе вам теплий трафік та хороші показники конверсій.
Якщо ви змогли виявити склікування й готові боротися з шахрайством до кінця, значить наші рекомендації щодо захисту своїх кампаній вам знадобляться.
У маркетингу аналіз конкурентів — це постійна практика, проте в цьому випадку конкурент може замовити склікування вашої компанії. Слідкуйте за тими компаніями, які швидко вириваються вперед, випереджаючи постійних гравців вашої ніші. І пам’ятайте, часто конкуренти онлайн та офлайн можуть бути абсолютно різними компаніями.
Чим ретельніше ви контролюєте свої рекламні кампанії, тим у зловмисників менше шансів увійти в налаштування реклами та керувати даними. Спробуйте такі тактики, як гео-таргетинг, довгі пошукові запити й таргетинг за типами пристроїв.
З власного досвіду знаємо, наскільки дбайливо ставишся до РК, яка приносить конверсії й транзакції. Щоб не втрачати успішності налаштувань та не ділитися ними з парсерами, регулярно перевіряйте всі дані ефективності кампанії.
Якщо ви запускаєте рекламу в КММ, без винятків вам точно не обійтися. По-перше, ця функція сприяє точності націлювання, а по-друге, ви зможете відфільтрувати нерелевантні майданчики та неякісні місця для показу своїх оголошень.
Існує безліч сервісів і майданчиків, які відрізняються обсягом функцій, що надаються, і, відповідно, ціною. Але, повірте, коли ви зіткнетеся з шахрайством на рекламі та порахуєте збитки, ви точно замислитеся про покупку софту для виявлення й запобігання склікування.
Отже, із проблемою склікування стикається кожен другий рекламодавець. Тільки втративши значну частину бюджету на нецільові дії та усвідомивши масштаб збитків, компанії починають боротися зі зловмисниками.
Уважне ставлення до своїх кампаній може не тільки підвищити їхню ефективність, але й допомогти вам швидше виявити потенційне шахрайство з кліками.
Ви вже підписані на нашу розсилку!
Підтвердіть свій email для завершення підписки.
Дякуємо! Скоро з вами зв'яжеться наш менеджер.