замовити дзвінок
+38 (044) 358-48-00
  • UA
замовити дзвінок
Starting a new project?
отримати консультацію
Читайте наш Telegram 👈
1332
3

1 квітня пройшла Zoom-зустріч для рекламників щодо маркетингу під час війни. Анонс був у Телеграм-каналі adsforUA.

Анонс Реклама під час війни

Ділимося досвідом, що робимо зараз:

  1. Як допомагаємо Україні.
  2. Сценарії розвитку та прогнози.
  3. Відповіді на запитання.

Учасники:

Модерує:

Герман Сєвальнєв, співвласник агенції VDVOKH.

Запис відеозустрічі:

А тепер транскрибація питань, котрі розглядалися.

1. Чи не є для вас фраза “Реклама під час війни” оксюмороном

 

Заявка

Іван Кучеренко

Насправді це є певний оксюморон, бо в Україні немає жодної реклами з 24 лютого.
В діджиталі щось точкове розміщується. Якщо казати про офлайн в нашому холдингу, то дуже велика частка безпосередньо офлайнової реклами – це об’єднаний телеефір з 24 лютого декількох каналів та радіостанцій, що об’єдналися.
На радіо немає реклами.
На телебаченні – тільки соціальна. Зовнішня реклама присвячена руському воєнному кораблю, що не може не тішити.
В діджиталі є дуже точковий SMM, а ми потроху все зупинили. Тільки зараз окремі рекламодавці чи бізнеси, що більш-менш утрималися на плаву, ставлять питання та розглядають можливості якогось точкового повернення певних медійних активностей з геотаргетингом на тих територіях, де наразі немає активних бойових дій.

Якщо йдеться про рекламу з точки зору хоч яких маленьких її проявів, то безумовно, вона є. В мене є дуже добрий приятель-модельєр, Саша Гапчук. Наразі він шиє розгрузки під броніки та розгрузки під зброю. І я перший раз у житті дійсно бічив модельні броніки, вони дуже привабливо виглядають. І він промоутує їх через свій Інстаграм. Це є реклама.
Якщо ми розмовляємо про великі системні бюджети, то вони зійшли на нівець і це буде продовжуватися як мінімум до кінця 2022 року за моїми персональними оцінками.
Дуже схожа ситуація з телевізійною рекламою, скоріш за все. Тобто поки в нас є об’єднана телемережа, об’єднаний бродкастінг, то безумовно, реклами там не буде. Але це є третина від 25-30% всіх курсів, що є на ринку. Те, що ми зараз маємо у вигляді реклами – підприємницька ініціатива. Але це не є рекламна система. Але без популяризації своїх послуг нічого не буває, тому це системної реклами, системної економіки нема.
Єдине, що в нас добре працює, мобільний зв’язок на Національний банк. На цих 2х складових: наявність інтернету, наявність зв’язку і Нацбанк ми маємо надію відродити економіку за приблизно 2 роки.

Дмитро Кутовой

Дмитро Кутовой

Владислава Денис

Владислава Денис

Я працюю в мережевому корейському агентстві. І дуже цікава ситуація в нас вийшла – наші боси вірять у нашу перемогу, тому залишили агентство на плаву і платять зарплату. Немає речі про скорочування, вони комерційно переконані, що все вернеться й тримають агентство, платять податки і т. д..
Що ми робимо? Ми робимо рекламу для Молдови, бо ми підтримуємо молдавський ринок. І що ми недавно зробили – прибрали з реклами продуктів Samsung, де минулого року на продуктах була літера Z. Ми не були перші, перші це зробили балтійські країни. Це одна комерційна сторона.
Я не вважаю рекламу в ці складні часи оксюмороном, тому що реклама – це комунікація, перш за все. Якщо казати про комерційну сторону, яка зараз заморожена очевидно, ми в клубі говоримо з нашими західними медійниками, з LBB online, з D&AD Festival, з Каннами, з тими, з якими в нас не було доступу поговорить, всі, хто нам дає якийсь донейшн та медійну підтримку, згодні, що зараз потрібно втримати людей, їх культуру, віру в перемогу, креативну наснагу, потенціал. Тож ми зараз розробляємо ініціативи на майбутнє, ми отримаємо допомогу від D&AD Festival – вони виключили росію з фестивалю й ті гроші, що їй призначалися, хочуть спрямувати на Україну, щоб ми розвивали нашу онлайн-школу для Young Creatives, й зберегти бюджети на подачі на міжнародних фестивалях. Ми вже домовилися з багатьма фестивалями, що українці на участь будуть подавати безкоштовно. І зараз ми про те саме домовляємося на наступний рік.

Ринок PRу дуже маленький та вузький, якщо ми говоримо про класичний PR – коли ми створюємо якісь прикольні інфоприводи: або вірусні, або важливі, про які говорять та пишуть безкоштовно. Бо коли ми говоримо про ефективну співпрацю з українськими блогерами, з наших розмов з конкурентами по ринку, ми розуміємо, що український ринок нажаль стагнує, зовсім мало росте паралельно курсу долару останніх років. Тому найбільше цікаве для нашої агенції, яка не працює з політикою, виборчими компаніями та політичними партіями, нам завжди були цікаві міжнародні контракти та проекти. За останні 3-4 роки український ринок дійсно став привабливим для міжнародних контрактів та клієнтів.
З того, що відбувається зараз під час війни, ми дуже вдячні всім клієнтам, бо вони виконали зобов’язання по всім оплатам по лютий місяць. Але в березні поставло питання що робити далі, оскільки більшість ритейнерів, більшість контрактів призупинені. І по суті зараз ведеться лише робота в соцмережах. Оскільки ми працюємо з медіа, ми розуміємо, про що зараз пишуть медіа і пориватися з якимось ще інформаційними повідомленнями окрім інформування населення про перебіг військових подій, гуманітарку тощо. Можливо, і немає сенсу, це не ті новини, що люди хочуть читати. Проте в нас зараз є окрема ніша, яку ми зайняли і яка працює, це моніторинг аналітика і кризові комунікації. Тому що вся наші клієнти вірять в те, що ми обов’язково переможемо, вони не планують йти з українського ринку, але вони можуть частково обмежувати свою рекламну та PR діяльність тощо. Але вони впевнені, що за кілька місяців ми поновимо свої рітейнери. Тобто жоден контракт зараз не розірвано, вони призупинені або частково, або в повному обсязі.
А ми для себе зараз виокремили 2 такі ніші, з якими ми можемо зберігати штат повністю, виплачувати зарплати, також ми наперед заплатили податки.

  1. Ми запропонували нашим міжнародним партнерам, наш штат з дуже хорошою вільною письмовою англійською, що ми можемо виконувати якісь роботи для їх клієнтів. Це, звичайно, не наші fee повнорозмірні, але це ті fee, які можуть покривати нам заробітну плату співробітникам в Україні, а вони можуть продовжувати виконувати свою роботу, хто зараз з інтернетом і має доступ до робочих місць.
  2. Кризові комунікації, моніторинг-аналітика для декількох міжнародних клієнтів, яки причепом причепилися до якихось клієнтів: наприклад, компанії пішли з російського ринку, а їх вихід з ринку не був докомунікований правильно і на них теж починає сипатися негатив.

Також ми відмовили кільком великим клієнтам, які не пішли з російського ринку, вони також хотіли кризові комунікації в Україні. Не зважаючи на великі бюджети, ми не готові працювати з ними.

Бриф

Катерина Дідковська

Володимир Галіка

Володимир Галіка

Ми незалежна агенція, більш орієнтовна на діджитал, сошиал медіа, і загалом у нас стратегії.
Якщо розмовляти про рекламу, тут треба дивитися на те, що ми розуміємо під рекламою. Якщо це медійне розміщення, класичні бюджети та 360, то, звичайно, такого немає і це оксюморон. Воно десь там є, наприклад, є в нас декілька клієнтів, в т. ч., банки, фінанси, які зараз активізують свою діяльність у західних регіонах і в них там є дуже цікаві продукти. То банківська, фінансова сфера зараз працює в якомусь виді, але це дуже локальні штуки.
А якщо дивитися на рекламу як на щось більш широке, наприклад, це стратегічні якісь напрямки, це таймвотчінг, комунікації, планування майбутнього, розширення і т. д., то ні, це не оксюморон, воно є і має бути. Й ті компанії, які зараз на плаву, у них дуже різні ситуації, наприклад, ритейл, який не продуктовий, техноритейл, маленькі магазини тощо, їм дуже важно, бо ритейл виживає за оборот, як то Розетка. А є більш мобільні бізнеси, продуктові чи софт, то до нас якраз зараз звертаються бізнеси, які:

  • мають зараз провести стратегічну роботу, на яку завжди не вистачало часу, але є запас міцності і вони розуміють, що вони не будуть проводити активних рекламних кампаній, але будуть інвестувати у виробництво, в них є гроші й час.
  • глобальні бізнеси, які пробують перейти на ринки Европи, США.

Якщо розмовляти про класичну модель роботи, то її майже немає. З 20 клієнтів, що в нас є, зараз активні лише 2-3. Наприклад, ми працюємо з Форою, то в них є інформаційний SMM – який магазин сьогодні працює, а який ні.


2. Які конкретно у вас зараз плани на розвиток

 

Заявка

Іван Кучеренко

Виходячи з того, який продукт наразі має потенціал на західних ринках, то ми розуміємо, що треба йти на Захід. Основний продукт, що ми можемо експортувати, це є діджитал. Проводимо певні роботи, щоб знаходити клієнтів. Проте є й кілька клієнтів, що починають щось робити, але це не ті обсяги, що триматимуть команду на плаву: платити податки, допомогати Україні.

Я згадую ту кризу 2008, колі всі думали, що те було найгірше.
Ми почали працювати з міжнародними ринками ще у 2008 році й на поточний момент маємо експірієнс роботи з 20 країнами. Найбільш цікава річ – принципи всюди однакові. Так, ринки існують на різних ступенях розвитку, але розуміючи всю систему їх життя, то зрозуміти, що буде наступним, це зовсім реально. І це ефективний бекграунд для нашої групи, бо ми знаємо, як працювати з іншими ринками.
А з іншого боку ми звикли працювати з українськими клієнтами, що виходять на західні чи східні ринки, наразі, таких клієнтів в України, так би мовити, замало. Ми можемо запропонувати наш регіональний кластер: досвід роботи та бачення концепції бізнес-процесів. І з тим темпом міграції, що наразі є, а зараз 5% населення Польші – українці, а якщо дивитися на Варшаву, Краків чи Вроцлав, то там вже 15-20%. Зараз у нас є такі тектонічні процеси, яких ми з вами ще не бачили. Їх не бачило людство у Європі. Так, великі переселення були, але не було такої інформаційної підтримки діджитал. Маємо експериментувати.

Дмитро Кутовой

Дмитро Кутовой

Владислава Денис

Владислава Денис

Ми не шукаємо нових клієнтів, але у нас з’явився час. І наш менеджмент відкрив нам багато матеріалів з різних країн і ми вивчаємо, як зараз після ковіду працюють наші офіси в різних країнах. Нас теж цікавить діджитал і ми теж шукаємо нові інструменти, щоб бути більш ефективними для нашого клієнта і вивчаємо такий феномен як більш дешевий продакшн.
Виявляється, у багатьох країнах це вже почали робити давно, тобто знизили ціни на film-production, movie-productionн, advertising-film-production дуже сильно і вже давно. І є певні технології, як це робиться, і зараз ми цим займаємось. Тому що помітили вже з рік назад, що в усіх країнах цей процес став дешевий і наш клієнт вимагає десятикратного удешевлення продакшну. І це реально зараз відбувається.
Ми вивчаємо, як колеги з інших країн це зробили. Виявляється, є цілий механізм, як це робити. Є певна мережа різних офісів на різних континентах, котрі спеціалізуються на різних штуках. Наприклад, один ринок робить дорогі мувіки, інший – дешеве social media, третій – фото. Мета така, щоб це було якісно та дуже дешево. І це не пов’язано з війною чи ковідом, це світова економіка прийшла до цього.
Як вони це здешевлюють:

  • шерять в клауді матеріали;
  • найкращих режисерів за іншими цінами;
  • багато працюють з молоддю, яка ноунейм, але вони піднімають її та видають результат нам.

Один ринок може спеціалізуватись на чорно-білій докуметалці, інший – на кольоровій, і т. д., ще якийсь ринок – на PR-відео. Все шериться, й досвід також. Мені здається, всі прийдуть до цього якимось чином та вже приходять.

Нам за останні 2 роки стало зрозуміло, що український ринок сильний креативними спеціалістами. Ми це бачимо, коли спілкуємось у різних клієнтських чатиках з різними проектами. Ми помічаємо, що брейншторми, що проводяться у різних командах та країнах, українські ідеї зазвичай цінують надзвичайно високо і вони мають величезний попит, і потім те, що ми генеруємо в Україні, адаптується до потреб кожного ринку, але воно далі продається та імплементується на різних ринках. Що ми бачимо для себе – продаж класних ідей та проектів на іноземні ринки.
На жаль, українські клієнти дуже рідко готові платити за ідею. Ти не можеш придумати щось, прийти й сказати, заплати мені за ідею, без реалізації.
Міжнародні ринки за нашим досвідом працюють інакше: вони готові платити за ідею і потім за імплементацію. Оскільки ми продаємо цей блок: мізки + класна ідея, то ми можемо транслювати цей продукт на Захід. Коли я говорю про Захід, я не маю на увазі Штати чи Канаду, бо гадки не маю, як працюють ті ринки, які канали комунікації там є найбільш затребуваними. Ці ринки ще потребують вивчення. Проте ми прекрасно розуміємо, як працюють ринок Польщі, Прибалтики, Німеччина, Австрія. І ми добре розуміємо, які ідеї будуть там ефективними для міжнародних клієнтів. Тому це той продукт, який ми будемо пропонувати та продавати найближчим часом тим колегам, які знаходяться в пошуку клієнтів. Є дуже багато різних мереж, які об’єднують різні агенції, PR-агенції, креативні агенції тощо. Вони зараз дуже активно допомагають українським агенціям у пошуку зв’язку: українскька агенція – міжнародний клієнт, бізнес. Вони дійсно готові допомагати у представленні твоєї команди своїм міжнародним клієнтам чи агенціям, куди ви входите не на правах сітки, коли ви маєте платити податки, а просто як асоційований член, не витрачаючи на це нічого окрім часу й створення класного портфоліо і просити таким чином підтримати український креативний ринок. Зараз це дуже вітається і дуже добре працює.

Бриф

Катерина Дідковська

Володимир Галіка

Володимир Галіка

Оцей low cost high quality підхід світових агенцій світової якості дуже давно працює. Це те, на чому з 2016/17 року ми їхали й продовжуємо іхати. Це основна з наших категорій продакшну, який і фото, і відео, і муві, і анімейшнс, і т. д.. І ми насправді в 2020 році вводили на Захід. Так, є певні моменти, пов’язані з логістикою, бо:

  • ви можете дуже круто та безкоштовно знімати щось для сервісів, тобто послуг, коли немає фізичного об’єкту, бо є глобальний стартап, продуктова фіча. Наприклад, ви у Києві чи Львові наразі можете імітувати Нью-Йорк чи що завгодно.
  • Але коли річ йде про якийсь фізичний продукт, наприклад, навушники. Якщо це більш-менш уніфікована штука, яку можна тут знайти, та у всьому світі вона виглядає однаково, це доволі просто. Якщо це одяг чи така штука, що є тільки на західному ринку, то її потрібно отримати. Як то житловий комплекс. Ми це вирішували, були певні логістичні моменти, але навіть з тим, що клієнт відправляв нам з Америки якийсь physical objects до України і вони йшли 3-4 тижні, ми це знімали й відправляли матеріали, все одно для багатьох клієнтів це було:
  1. швидше, ніж знімати в Америці, бо там якщо ти бажаєш якогось крутого трендового фотографа, який тобі дуже круто зніме для Інстаграм, то записуєшся в чергу і чекаєш.
  2. інколи це в 2-3-4 рази дешевше, ніж було би працювати в Америці.

Ми наразі цей напрямок дуже активно плануємо розвивати. Тут є певні моменти, пов’язані з локаціями, бо все одно треба знімати щось фізично: студія, все інше, воно зараз все в Києві. А команда наша зараз в безпечних містах, вся роз’їхалася. Все це ми в тому чи іншому вигляді повернемо.

Щодо клієнтів, є 3 напрямки, що ми пропрацьовуємо і які дають певні результати:

  1. Українські клієнти, які хочуть виходити на глобальні ринки. І їм легше працювати з нами, ніж знаходити партнера в умовній Польші чи Америці. Там є певні точки з точки зору фінансів, підрахунків, ментальності, і не завжди фаундер бізнесу в Україні себе почуває не впевнено з американською агенцією. І справа не тільки в грошах, а у ментальності, спілкуванні і т. д.. Таких бізнесів дуже багато зараз і ми з ними працюємо.
  2. Бізнеси середній-/маленький+. Наприклад, в Америці маленький бізнес це до 40 млн доларів річного revenue. Для України це не зовсім маленький бізнес. В Україні ми працюємо з дуже великими клієнтами: це Lenovo, Coca-cola, Sony, Avon і т. д.. Більшість агенцій, що вже довго на ринку, працювали з такими, вони є в портфоліо. Виходити зараз на західний ринок Британії чи Америки і одразу працювати з тими самими клієнтами, це малореалістично. Максимум, що ви можете робити, це бути підрядником підрядника, що теж добрі гроші. Але ваш agency fee, скільки коштує ваша праця зараз, вона зараз посильна для малого та середнього бізнесу в Західній Європі та Америці. І коли вони бачать, що чуваки працювали з умовною Pepsi чи Coca-cola, але вони можуть собі їх дозволити, це дуже великий +, чому вони оберуть саме вас. Й в Україні зараз не дуже добрі обставини, проте дуже добрий PR, і вони хочуть допомогти.
  3. Наш власний розроблений продукт з опитуваннями, ресьорчами з різною аудиторією з різних точок світу, він був млявим, ми його використовували для своїх клієнтів та потроху розробляли для нього софт. І наразі ми розвиваємо свій продуктовий софтовий стартап, який дозволяє бізнесам та ринкам проводити опитування аудиторії, зав’язаний на таргетингу чи різних кваліфікаціях. Це те, що було доступно раніше дуже великим бізнесам в Америці, але не було доступно бізнесам маленьким.


3. Що ви вважаєте буде цікавим з точки зору комунікацій чи тих продуктів, про які ми казали. Що є найбільшою рекламною перевагою українців

 

Заявка

Іван Кучеренко

Наведу приклад з життя. Мої родичі працюють на табачній фабриці, і якось їм довелося поїхати у відрядження до Волгограда. І ось там зламався станок, що пакує цигарки. Співробітники вирішили, що треба відпочити та почекати ремонтників. А наші – давайте самі подивимось та починимо.
І ось у цьому наша відмінність та сила на зовнішніх ринках. Ми можемо працювати та робити більше за те, що від нас очікують і що ми маємо робити. Для нас ОК піти подивитись ширше, щось запропонувати, щось зробити інакше. Це додає нам великий added value.

Ми можемо продавати діджитал в добрій якості набагато дешевше, ніж більшість ринків. Що я знаю зі свого досвіду, я була лектором КАМА, викладала креативні прийоми, копірайтинг та читаю філм-мейкерам. Кожний потік – це десь 100 людей. Уявіть собі кількість людей, які хочуть бути режисерами. Вони всі молоді. І можуть зняти на телефоні готовий рекламний ролик. Тож, креатив та філм-директорс це точно буде наша фішка. Як це розвивати, продавати та спрямувати в комерційне русло, то я вже переконана, що є люди, які цим займаються.

Владислава Денис

Владислава Денис

Дмитро Кутовой

Дмитро Кутовой

Це перша війна росармії, де немає українських сержантів. А сержантний склад – basement. А сержанти – мідли, це – рушійна сила. Це люди, які приймають задачу, інтерпретують її та спускають нище, й отримують результат, від якого в шоці всі, включаючи супротивника.
По-друге, в нас є таке поле, плодючість котрого ми не відчуваємо, поки не від’їжджаємо на Захід. Це диявольська і неможлива для виживання податкова система. Ті бізнеси, котрі в нас успішні, можуть впоратися й бути успішними в будь-якій іншій системі оподаткування. Фінансова дисципліна, котра використовується великими та успішними бізнесами, це те, що може зробити будь-яку систему придатною та працеспроможною на Заході та на Сході. Ми можемо адаптуватися і бути успішними до системи податків будь-якої країни. Фінансова дисципліна та розуміння фінансових інструментів – це наша велика перевага.


4. Сценарій розвитку та прогнози: перспектива 1 місяць та до кінця року

 

Заявка

Іван Кучеренко

Я вважаю, що війна скінчиться протягом 2 місяців і почнеться відродження української економіки. І ми розуміємо, що рекламний ринок для України поки що не є пріоритетним, й поки дійде діло до повернення рекламних комунікацій, не масових, але маленьких активностей, котрими зараз хтось та займається у малих та середніх бізнесах. Якщо говорити про великий рекламний ринок, то до кінця року напевно він не оговтається. Тобто тим, хто працював з великим бізнесом, потрібно буде переорієнтуватися. Зарплати скоротяться, ми це розуміємо. Наразі йде мова не про те, щоб заробляти якісь гроші, а зберегти бізнес і якомога більшу кільксть людей.
Ми всі читали пост Чечоткіна з Розетки, це приклад дуже великого українського бізнесу. І це те, що очікує переважну більшість українських бізнесів.

Хочу згадати слова британського аналітика про українську економіку в цілому, вважаю, в цьому є правда, хоч це й популізм. Він каже, що якщо Україна після війни й перемоги піде шляхом європейських успішних економік, як вони будували свою економіку, то ми можемо відновитися дуже швидко за 2-3 роки. А якщо так, як було до того, то до 2040 будемо вилазити.
Парадигма вже зруйнована і ми вже не зможемо робити все як до того. Нам доведеться все робити по-іншому, бо інсайти людей змінилися. Вони змінилися настільки, що ми навіть зараз не уявляємо. Подивіться на себе зсередини: що ви будете куплять, куди ви будете їздить найближчі 2 роки. І це все суспільство, і є над чим подумати. Це вплине на всі бізнеси.

Владислава Денис

Владислава Денис

Заявка

Катерина Дідковська

Хочу погодитися зі Славою з приводу споживацьких звичок. Вони дуже сильно зміняться зараз. І ті бренди та компанії, які зможуть їх вловити зараз, вони лишаться на плаву.
Чи стане Україна землею обітованою, як прогнозують? В Україну будуть заходити ті гроші від міжнародних фондів та через міжнародні громадські організації.
В Україні ринок побудований таким чином, що вже є команди, котрі дуже активно працюють з фондами. І якщо ви до того не були в картині світу роботи з цими фондами, навряд чи вам вдасться доєднатися до цих команд якимось чином або до цих величезних бюджетів, які точно будуть. Але вони будуть проходити через ООН, UNICEF і ті всі організації, а там вже дуже чітко поділений той ринок.
Де брати гроші, де брати клієнтів?
Зараз дуже багато локальних місцевих фондів, наприклад, культурний центр Австрії буде виділяти бюджет на відновлення культурних пам’яток і це 100% буде супроводжуватися бюджетом на рекламні кампанії та просування культурних цінностей. І оце можливість для українських агенцій отримати ці бюджети та зробити невеликі класні кампанії по промоушену, куди й будуть йти гроші по відновленню українських культурних пам’яток, на відновлення інфраструктури тощо. Тому я б порадила помоніторити й погуглити, які невеличкі проєкти будуть заходити в Україну не фондові, не від гігантів ринку.
Чи варто зараз виходити з брендовими комунікаціями в Україні?
Якщо ці комунікації зараз стосуються того, що бренд зараз робить для того, щоб пришвидшити перемогу, то безумовно варто. Зазвичай ми дуже не радимо брендам у мирний час піаритись через КСВ активності. Це певний плюсик в карму, коли ви розповідаєте, що важливого зробили для інвалідів тощо, але зараз той час, коли розповісти про те, що ви робите для армії та гуманітарних проєктів важливо з точки зору об’єднання і хороших новин. Українцям зараз дуже потрібні хороші новини. Хочеться відкривати різні Телеграм-канали та читати не тільки про те, де сталися вибухи й руйнування за ніч, а й про ті хороші, хай маленькі, речі, що бренди роблять.
Тому зараз той вийняток, коли я особисто рекомендую українським брендам розповідати звісно, не у пафосній формі, а про оті важливі речі, що вони роблять на спільну перемогу України. Тому робіть це. Якщо ви великий бренд, це можуть бути масові комунікації, якщо маленький, то це можуть бути комунікації через Телеграм-канали, які зараз дуже активно розвиваються та стають новими медіа.

З приводу того, що споживання зменшиться. Так, воно зменшиться зараз на якийсь час після війни.
Але я дуже ретельно вивчав історію комунікацій, історію війни, маркетингу та економіки в різних країнах в різний час. І наразі на що ми будемо схожі після перемоги, це Америка кінця 40х початку 50х. Тоді вони як раз тільки вийшли зі своєї затяжної Депресії та підключилися до Другої Світової, і ось ті улюблені всіма рекламістами бумери. Як раз вони й були тим поколінням, яке дуже багато працювало, і вони були дуже перелякані, що можливо не буде грошей, доходу, з іншого боку, вони багато споживали, заводили багато дітей і т. д.. І що швидше за все трапиться, так буває після кожного конфлікту чи кризи – йде таке дуже плавний, але дуже сильний тренд на те, що люди будуть споживати, можливо, щось інше, можливо, по-іншому, але це буде десь через 1,5-2 роки після того, як закінчиться війна, буде пік того споживання. В нас буде рости споживання.
А з приводу реклами та того, що зараз робити та як зберегти команду. Розумні люди там, де є гроші. Так, є частина людей, які люблять рекламу та вони будуть працювати навіть тоді, коли прийдеться доплачувати, вони все одно будуть працювати, але їх мінімум.
Насправді люди підуть з реклами, якщо тут будуть маленькі зарплати, вони підуть. Так, сеньори та ТОПи не підуть, адже вони якось вже побудували свою кар’єру. А джуніори може прийдуть нові та романтично налаштовані. А ось той мідл-сегмент, ті люди, які працюють більше за всіх і які є рушійною силою кожної агенції, вони як раз можуть піти з реклами, якщо тут будуть недостатні фінансові умови.
І це вже траплялося 2 рази: у 2008 році, але тоді всі пішли на клієнтську сторону, і більш-менш потім перетекли назад. Страшніше було 2014го – люди пішли в айтішку та суміжні сфери типу Біткоїн і не повернулися. І це я відчув на собі, коли намагався знайти людей і мені доводилося вчити з 0 джунів на мідлів дуже швидко, бо не було того самого сержантського складу, бо він весь пішов. Здогадайтесь, куди зараз підуть всі ваші спеціалісти, які більш-менш володіють англійською мовою? В айтішку та ще кудись.
Тому що треба робити найближчий місяць? Найближчий місяць нічого не зміниться та навіть найближчі 2 місяці на локальному ринку. Але ці 2 місяці треба використовувати розумно і вам треба бути конкурентними з тими самими айтішками, міжнародними компаніями. Як це робити?
Це може бути глобалізація, вихід на глобальні ринки. Як це робити:

  • Перекладіть свій сайт на англійську, а також credentials, портфоліо. Вивчіть англійську, якщо ви її ще не знаєте (не польську, бо то невеликий ринок і там вже є, кому працювати). Так, є мовний бар’єр, і найбільший ринок зараз, де ви можете продавати свій продукт та експортувати його, це англомовний ринок. І всі ваші медіа повинні бути перекладені англійською, або ж у вас має бути спеціалізована англійська версія.
  • Продукт. Подумайте, що ви будете продавати. Бо ніхто не буде купляти “Ми гарні хлопці та дівчата з України й ми робимо все”. Продавати краще щось одне: контент, стратегію, СММ, налаштування таргетованої реклами, сео. Подивіться, як ці послуги називаються у світі. Бо у світі немає таргетологів, там є медіа-менеджери, є РРС-спеціалісти, є медіа-баєри, це по-різному називається. Зрозумійте, як правильно називається ваша послуга англійською.
  • Нетворкінг. Коментуйте щось в ЛінкедІні – знаходьте своїх клієнтів, пишіть їм, відповідайте під постами. Знаходьте спеціалізовані ком’юніті – у ФБ дуже багато закритих та відкритих груп. Зробіть собі контент-маркетинг – напишіть статтю в блозі, зніміть ютуб-відео англійською.

Це те, що треба зробити найближчий місяць, що дозволить зберегти команду, це дасть отримати потік грошей, а також дозволить конкурувати з айтішкою, яке забере навіть вашого SMMника.

Володимир Галіка

Володимир Галіка


5. Питання слухачів

Розберемо основні питання від глядачів:

  1. Наша реклама та маркетинг не відповідають якості Заходу. Якщо брати СММ, едс та телевізійну рекламу, в нас дуже багато було плагіату до війни. Що зараз з цим будемо робити.

Владислава Денис: в мене є зв’язки з топовими агенціями Заходу. Вони не вважають рівним наш production, film-production і рівень креативу. Це була думка, яка не мінялася.

Володимир Галіка: є 2 різні всесвіти: Канни і т. д., там дійсно наш досвід недостатній. А є класичний – бізнесу треба 10 роликів в Інстаграм. Говорю як людина, що багато робила їх для Америки та Західної Європи – ніхто не знає, чи то українська компанія. Вони говорять – дуже круто, а як ви це дешево зробили? Є прикладна історія і вона на дуже доброму рівні.

  1. Як просувати україномовний безкоштовний додаток з безкоштовними українськими книжками.

Іван Кучеренко: дуже багато каналів в Телеграм (безкоштовна розкрутка, платне просування), вони дуже добре прокачали свої медіа за останній місяць і вони з радістю беруть контент не тільки на військову тематику. Такі речі як безкоштовні книжки можна просувати через них, також через лідерів думок, які активно підтримують соціальну ініціативу.

  1. Які нові категорії рекламодавців в масової рекламі з’являться або стануть значно помітнішими у порівнянні з довоєнним періодом?

Іван Кучеренко: В нас нарешті легалізували кріпту. Це взагалі про фінансову сферу. Також дуже сильно виросте категорія безпеки – наприклад, в нас не було легалайзу по зброї, а зараз це легалізується. Курси самооборони, виживання і т. д..

  1. Чи буде доречна креативність?

Владислава Денис: буде бум креативності й це головне, що буде потрібно. Все перевернеться з ніг на голову і будуть нові інсайти та види бізнесу, нові продукти та потреби, що будуть вимагати зовсім іншого підходу до креативу.

Іван Кучеренко: ми зараз це бачимо з комунікацій, навіть державних органів. Ми робимо досить крутий креативний продукт на військову тематику. А також ініціатива з КАМА War Against War. Я показував певні ролики американським медійникам, вони в захваті від рівня самого продукту.

Володимир Галіка: якщо бачили те, що відбувається у кібер-військ, то немає бути сумнівів. Війна закінчиться і вся енергія піде в мирне русло.

Катерина Дідковська: креативність після війни буде дуже обережною. Бо зараз такий період вседозволеності, коли люди створюють та публікують дуже багато контенту і не бояться здаватися різкими, тому що величезний інформаційний потік. Але якщо бренди раніше дозволяли собі робити компанії не дуже етичні або ті кампанії, котрі не пропустили б на Заході, бо там є дуже багато расових та гендерних питань, дуже болючих тем. То після війни ця українська креативність стане дуже обмеженою, бо в нас з’явиться дуже багато болючих тем, на які не можна креативити та створювати контент. І з цим доведеться працювати агенціям.

  1. Поділіться буль ласка, як бачите виробничий рекламний бізнес зараз та тенденції розвитку.

Іван Кучеренко: в мене є приклад з ковідних часів. Наш клієнт тоді виробляв квас, і з початком ковіду він лінію з виробництва квасу переорієнтував на виробництво антисептику. Для сувенірки, поліграфії, івент-індустрії наразі часи не найліпші. За можливості цей бізнес треба розгортати на 360. Шукати ніші, де можна з найменшими зусиллями переорієнтуватися.

Володимир Галіка: легкій промисловісті будуть теж допомогати після війни. І я вже двічі бачив по Амазону, Етсі і т. д., якщо ви наклепаєте календар чи листівку з нашими військовими та будете їх продавати, то їх будуть купувати. Я би думав в сторону власних продуктів на експорт.


Як заробити в Інстаграм у 2022 році

Reels vs. TikTok banner

Reels чи TikTok: що ефективніше?

Аудит соціальних мереж

Підпишіться на наші оновлення
Більше корисних статей та мануалів ще попереду. Будьте в курсі

Ви вже підписані на нашу розсилку!

Підтвердіть свій email для завершення підписки.

Замовити
просування
Більше корисних статей та мануалів ще попереду. Будьте в курсі

Дякуємо! Скоро з вами зв'яжеться наш менеджер.