Метрики SEO дають змогу відстежувати ефективність сайту з точки зору пошукової оптимізації та порівнювати поточні результати з попередніми. Так спеціаліст з просування знає, що сайт є здоровим та оптимізованим. Тобто, сайт створює цінність для бізнесу.
Залежно від потреб бізнесу, спочатку мають бути встановлені цілі SEO. Вони й визначатимуть, які саме метрики вимірюють прогрес сайту в пошуковому просуванні. Які саме показники роботи сайту відстежуємо ми в ITForce, наведені в наших кейсах з SEO-просування.
Сьогодні розглянемо найпопулярніші метрики для моніторингу ефективності SEO, які допомагають краще розуміти свої SEO-зусилля, вчасно скоригувати та покращити їх. Розглядатимемо метрики, котрі можна подивитись в безплатних сервісах, це Google Analytics 4 та Google Search Console. Також торкнемося Ahrefs та SE Ranking.
Органічний трафік – це трафік, котрий сайт отримав зі звичайного пошуку. Цифра означає, скільки разів користувачі перейшли саме за вашим посиланням у пошуковій видачі на свій запит. Органічний трафік враховує всі пошукові системи (Google, Bing, Yahoo! тощо).
Органічний трафік показує, наскільки сайт здатен залучати відвідувачів. Чим краще сайт оптимізований для пошукових систем, тим вищою має бути кількість відвідувачів зі звичайних результатів пошуку. Органічний трафік також надає додаткову інформацію про користувачів: їх географію, пристрої, якими вони користуються, або інші тенденції.
Де дивитись органічний трафік? Заходимо в Google Analytics 4 – Звіти — Джерела трафіку — Залучення користувачів й дивимось рядок Organic search.
Рис. 1 – Органічний трафік в Google Analytics 4
Відстеження кількості органічного трафіку допоможе виявити раптові падіння трафіку та визначити причини, які могли їх спричинити: технічна проблема на сайті, чергове оновлення Google або зусилля конкурентів з просування.
Щодо Google Search Console: сервіс має показник Загальна кількість кліків. Органічний трафік та Загальна кількість кліків по суті вимірюють одне й те саме. Але по-різному. Загальна кількість кліків враховує лише трафік від Google. Органічний трафік натомість враховує всі пошукові системи.
Google Analytics та Google Search Console вимірюють трафік по-своєму, тому цифри з кожного джерела іноді відрізняються.
У Google Search Console заходимо у звіт Ефективність — Дані з ефективності контенту в результатах пошуку й дивимось показник Загальна кількість кліків.
Рис. 2 – Загальна кількість кліків в Google Search Console
Звіт Дані з ефективності контенту в результатах пошуку показує, скільки користувачів клікнули на сайт у звичайних результатах пошуку Google. У нормі цей показник повинен мати тенденцію до зростання — тоді це говорить про те, що стратегія SEO-спеціаліста з оптимізації сайту для пошукових систем працює. Якщо ні — подумайте, як збільшити кількість переходів. Можливо, сайт має певні технічні проблеми, або контент не повною мірою відповідає на інтент користувачів.
Звіт також містить багато іншої корисної інформації. Наприклад, кількість показів та середній CTR, які розглянемо трохи далі.
Покази — це число, яке показує, скільки разів сторінка з’являлася в результатах пошукової видачі (SERP).
Відстежуємо метрику Покази через Google Search Console.
Рис. 3 – Кількість показів в Google Search Console
Покази прямо не забезпечують трафік або конверсії. Метрика зображає потенціал сайту для залучення органічного трафіку.
Чим краще сторінка ранжується та за чим більшою кількістю ключових слів вона показується, тим більше показів вона отримує. А якщо сторінка не отримує жодного показу, це може означати, що вона недоступна для пошукового бота. Тож слід перевірити, чи просканували та проіндексували її роботи.
Рейтинг ключових слів показує, де сайт займає позицію в пошуку за певним ключовим словом. Рейтинг також допомагає оцінити ефективність поточної стратегії SEO.
Для моніторингу рейтингу ключових слів використовуємо Google Search Console.
Рис. 4 – Середня позиція запитів в Google Search Console
Нам, наприклад зручніше відстежувати позиції запитів сайтів клієнтів у SE Ranking:
Рис. 5 – Позиції запитів в SE Ranking
Але загалом можна користуватися й Google Search Console.
Якщо інші показники сайту покращуються, але прогрес в рейтингу цільових ключових слів відсутній, це може означати, що сайт має поганий вибір ключових слів, тож слід вибрати менш конкурентоспроможні ключові слова. Однак може бути й багато інших причин.
Середній CTR показує, скільки користувачів перейшли на сторінку після того, як побачили її в результатах пошуку.
CTR = Кліки / Покази * 100
Наприклад, якщо 100 користувачів побачили сторінку в результатах пошуку й 10 осіб перейшли на неї, CTR становитиме 10%.
Середній CTR показує, наскільки релевантною є сторінка в пошуковій видачі для користувачів. Показник відстежується в Google Search Console.
Рис. 6 – Середній CTR в Google Search Console
Наприклад, якщо сторінка займає високі позиції в пошуковій видачі, але CTR низький, то слід звернути увагу на теги Title та Description або перевірити, чи є сторінка взагалі релевантною для пошукових запитів.
Чим вище знаходиться сайт у видачі, тим більше трафіку він отримує. В ТОПі вже йде боротьба за те, аби зробити привабливий сніпет, та підняти сайт на якомога вищі позиції.
Й на це впливає велика кількість факторів. Мета SEO – збільшення обсягу органічного (пошукового) трафіку на сайт. На це прямо впливає видимість ресурсу в пошуку — тобто, наскільки добре сайт ранжується за певними ключовими запитами на тих сторінках, котрі просуваються.
Подивитись позиції можна в Google Search Console у звіті Ефективність. Звіт зображає загальну середню позицію сайту в пошуку за всіма запитами.
Рис. 7 – Середня позиція сайту в Google Search Console
Або можна вибрати окрему сторінку, ввести її URL та подивитись у розділі Запити на позиції ключових слів.
Нові посилальні домени — це кількість нових та унікальних доменів, які додали посилання на цільовий сайт. Відстеження цього показника дозволяє переконатися, що зусилля з нарощування посилальної маси й SEO узгоджені.
Зворотні посилання є одним з найважливіших факторів ранжування для пошукових систем. Щоб забезпечити стабільне зростання органічного трафіку, кількість доменів, котрі посилаються на сайт, має постійно збільшуватися.
Також слід пам’ятати, що Google з кожним разом надає меншу вагу зворотному посиланню з одного і того ж сайту. Тобто перше посилання матиме найбільшу вагу, останнє — найменшу.
Зворотні посилання з надійних доменів з більшою ймовірністю покращать позиції сайту в пошуку. Натомість зворотні посилання з не трастових доменів можуть бути навіть шкідливими для сайту, й такі посилання потрібно відхиляти через Disavow Tool.
Як знайти шкідливі посилання? Наприклад, скористатися Ahrefs. Сервіс робить комплексний огляд портфоліо зворотних посилань:
Рис. 8 – Токсичні посилання в Ahrefs
На прикладі вище бачимо, як виглядає спам на сайт.
Кількість проіндексованих сторінок показує, скільки сторінок сайту проіндексував Google.
Для того, щоб сторінка з’явилась в результатах пошуку, Google спочатку повинен її просканувати, проіндексувати та надати якийсь авторитет та вагу. Google не показує в результатах пошуку сторінки, які не проіндексував. Таким чином, не проскановані сторінки не приносять органічний трафік. Крім того, якщо Google знаходить на сайті велику кількість дубльованих, застарілих або нерелевантних сторінок, це понижує загальний авторитет сайту.
Як дізнатись кількість проіндексованих сторінок? Зайти в Google Search Console у звіт Індексування — Індексування сторінок та подивитися їх кількість.
Рис. 9 – Проіндексовані сторінки в Google Search Console
Аудит проіндексованих сторінок допомагає виявити такі сторінки, перевірити їх та відправити на повторну індексацію, й потім відповідно адаптувати контент-стратегію. В цьому звіті важливо аналізувати помилки з індексацією. Адже якщо у звіті знаходяться сторінки, які мали б індексуватись, то треба вирішувати проблему, яка заважає їх індексуванню (наприклад, вони помилково закриті тегами noindex nofollow).
Середній час перебування на сторінці показує час, протягом якого користувач взаємодіяв з сайтом.
Середній час перебування на сторінці зображається в Google Analytics 4 в розрізі кожної сторінки сайту. Розраховується метрика поділом загального часу перебування на сайті декількох відвідувачів на їх загальну кількість. Сесія закінчується, якщо користувач був активним протягом 30 хвилин.
В Google Analytics 4 заходимо у звіт Взаємодія — Сторінки й екрани й дивимось на середню тривалість сеансу на сторінці.
Рис. 10 – Середній час перебування на сторінці в Google Analytics
Метрика дозволяє оцінити, наскільки цікавим та привабливим є контент на сайті, і чи мотивує він користувачів взаємодіяти з цільовою сторінкою довше або продовжити перегляд інших сторінок сайту.
Також немає ніяких норм, коли це показник прийнятний, а коли ні. В кожній ніші є свої особливості: десь достатньо 1 хвилини, щоб зробити цільову дію та покинути сайт, а десь можна і пів години ознайомлюватись з інформацією (або, наприклад, ще можна покинути сайт після великої кількості проведеного часу, а цільову дію зробити потім, навіть через декілька днів, й такому разі дія запишеться як асоційована конверсія).
Коефіцієнт конверсії показує, скільки відвідувачів сайту здійснили конверсію. Відстежується показник в Google Analytics, звіт Джерела трафіку.
Рис. 11 – Показник досягнутих конверсій в Google Analytics
Як розрахувати коефіцієнт конверсії: розділити загальну кількість відвідувачів на загальну кількість конверсій.
У цьому пункті важливо визначити правильні цілі конверсії та позначити їх в Google Analytics. Для сектору ecommerce це можуть бути замовлення на сайті, додавання товару до кошика, телефонний дзвінок тощо. Для контентних проєктів — довжина сеансу.
В Google Analytics 4 заходимо у звіт Взаємодія — Події.
Рис. 12 – Події для відстеження
Коефіцієнт конверсії дозволяє оцінити якість трафіку, ефективність конверсії та загальну прибутковість сайту. Ця інформація допоможе скоригувати та покращити SEO-стратегію.
Core Web Vitals – це набір метрик, запроваджений Google у 2020 році для вимірювання досвіду взаємодії користувача з сайтом.
Метрики Core Web Vitals містять:
Google оцінює сайти частково на основі сигналів взаємодії з користувачем. Так Google бажає переконатися, що сайт зручний для користувачів. Й алгоритм Google RankBrain на основі штучного інтелекту дозволяє пошуковику вимірювати, як користувачі взаємодіють з сайтом.
Подивитись показники Core Web Vitals можна в Google Search Console, звіт Якість — Основні інтернет-показники.
Рис. 13 – Core Web Vitals в Google Search Console
Цей звіт показує взаємодію з користувачами сайту на основі швидкості та продуктивності сторінки.
Рис. 14 – Основні інтернет-показники в Google Search Console
Рекомендується працювати над покращенням показників Core Web Vitals та інших технічних параметрів SEO, щоб забезпечити користувачам найкращий досвід користування сайтом. Подивіться, на які проблеми вказує Консоль та подумайте, як їх пофіксити. Можливо, потрібно прискорити швидкість завантаження сайту.
Наведені метрики SEO допоможуть відстежувати ефективність роботи сайту та його відвідуваність. Метрики показують, наскільки добре сайт оптимізований, наскільки цікавим є його контент та що можна покращити.
Й головне — основні показники роботи сайту відстежуються в безплатних інструментах.
Ви також можете замовити SEO просування в ITForce, щоб покращити позиції вашого сайту в пошукових системах і залучити більше клієнтів.