Електронна комерція змінила світ торгівлі, як раніше це зробили друковані товарні каталоги. Сьогодні можна мати успішний інтернет-магазин без його офлайн представництва. Тож можемо стверджувати, що компанії створили віртуальний ринок товарів та послуг, який доступний кожному, в кого є вихід в інтернет.
Електронна торгівля (торгівля в інтернеті) це:
Адже будь-хто може створити сайт чи застосунок, наповнити його своїми пропозиціями та прикрутити оплату через сервіси онлайн-платежів.
Електронна комерція працює в різних сегментах ринку. Майже всі продукти та послуги, які ми тільки можемо уявити (техніка, книги, музика, квитки на будь-які транспортні засоби, фінансові послуги тощо), доступні для оплати засобами електронної комерції. Й з розвитком інтернету конкурентоспроможними будуть компанії, які матимуть представництво в онлайн.
В широкому сенсі, коли ви щось купуєте чи продаєте у мережі, це і є ecommerce. Тобто електронна комерція – це купівля та продаж товарів та послуг через інтернет.
Рис. 1 – Варіанти оплати через інтернет
Якщо говорити простими словами, то електронна комерція — це будь-яка транзакція, здійснена з електронного пристрою (смартфон, планшет, десктоп), який має вихід в інтернет.
Тобто продавець засобами онлайну просуває свою продукцію в мережі, покупець переглядає надані торгові пропозиції на сайті чи в застосунку, обирає потрібні товари чи послуги та оплачує замовлення прямо в мережі.
Виділимо найважливіші переваги купівлі будь-чого онлайн.
Рис. 2 – Наявність товару в магазині за конкретною адресою
Рис. 3 – Варіанти доставки (міжнародна та всередині країни)
Рис. 4 – Розділ Вас може зацікавити
Рис. 5 – Акції у спливному вікні та Схожі товари
Захопити увагу споживача, який вже відвідав сайт та запропонувати йому інші товари легше та дешевше, ніж залучити нового клієнта з інтернету.
Електронна комерція — зручна модель роботи в онлайні. Проте має й свої недоліки, про які нижче.
Недоліків налічуємо багато, та значущі переваги електронної торгівлі їх перекривають.
Існує 6 основних видів електронної комерції. Головна їх відмінність полягає в сторонах, які взаємодіють між собою (постачальник, споживач, адміністрація/уряд).
B2C. Компанії онлайн-торгівлі B2C продають товари та послуги безпосередньо кінцевому споживачу — тому, хто використовуватиме куплений товар.
Тип бізнес-моделі B2C використовується для продажу товарів (побутова техніка, одяг тощо), послуг чи інформації (наприклад, мобільний застосунок для тренувань з фітнесу). Модель B2C найбільш поширена. Це те, що переважна більшість розуміє під електронною комерцією.
B2B. Бізнес продає свої товари чи послуги бізнесу (тобто тим самими споживачам, але у вигляді компанії).
Трансакції B2B передбачають більші обсяги постачання, кращі специфікації та довший час виконання. Як приклад — замовлення послуг SaaS-сегменту (встановлення ПО) на десктопи працівників компанії. Й це може бути не одноразова послуга.
До речі, міжнародний майданчик для онлайн-аукціонів eBay від початку позиціював себе як платформа для С2С, але згодом став відкритим для В2В та В2С.
C2C. Від споживача до споживача. Платформи електронної комерції дають можливість споживачам пропонувати свої товари іншим споживачам.
Оголошення на подібних сайтах можуть відбуватися по типу аукціону (як аукціони на eBay). Завдяки технологіям платформи електронної комерції C2C дають споживачам можливість напряму без участі компаній купувати та продавати товари. Зазвичай подібні відносини регулюються третьою стороною — платформою, на якій розміщені оголошення. Там же відбувається процес оплати. Тому подібний вид відносин коректно назвати споживач-бізнес-споживач.
Як приклад — сайти продажу вживаних товарів на кшталт olx чи shafa.
C2B. Від споживача до бізнесу. Тип електронної комерції, у якому споживачі продають свої продукти та послуги компаніям (наприклад, курси менеджменту для тімлідів). Тобто це протилежний тип комерційної моделі B2C.
Зрозумілим прикладом бізнесу B2C є сайти з працевлаштування (work.ua) та фотостоки з можливістю придбання фотографій професійних фотографів.
D2C. Прямий до споживача. Компанія продає товари та послуги безпосередньо споживачам онлайн без залучення посередників чи дистриб’юторів.
Рис. 6 – Модель прямих продажів D2C
Тобто можемо сказати, що прикладом моделі D2C є будь-який монобрендовий магазин, який виробляє товари власноруч (має власне виробництво) та просуває їх цифровими каналами (наприклад, рекламою в соцмережах).
Бренди власноруч будують воронки продажів та просувають себе в діджитал. Клієнти взаємодіють напряму з брендом, й у разі позитивного досвіду довіра до бренду збільшується, й кожен постійний клієнт має високу CLV (пожиттєва цінність клієнта). На додаток, постійні клієнти на основі власного досвіду рекомендують бренд іншим, т. ч. стаючи адвокатами цього бренду.
B2A. Бізнес-адміністрування. Це транзакції, які здійснюються в онлайні між компаніями та органами державного управління чи уряду.
Модель B2A стосується придбання юридичних документів, реєстрів, соціального страхування, зайнятості тощо. Підприємства можуть надавати їх уряду в електронному вигляді.
C2A. Споживач — адміністрація. Модель C2A стосується онлайн-транзакцій, які здійснюються між споживачами та органами державного управління чи уряду. Уряд рідко купує продукти чи послуги у фізичних осіб, але люди часто використовують електронні засоби у сферах соціальної безпеки, податків, здоров’я (подання звітності, запис на прийом тощо.
Розглянемо найпоширеніші приклади моделей електронної комерції.
Прибуток у дропшип-моделі розраховується як різниця між ціною, яку платить покупець, та ціною, яку дропшипер стягує з бізнесмена.
Приклади дропшипінгової моделі – Shopify, Etsy, Розетка.
Головні ризики моделі: значна конкуренція, залежність від постачальників, позиціювання бізнесу серед інших.
Можливий прибуток зазвичай вищий, ніж в моделі дропшипінг, але менший, ніж при власному виробництві.
Приклади — будь-які сайти інтернет-магазинів.
Головні переваги моделі: низька собівартість одиниці продукції, контроль якості та ціни на товар. Також виробництво власного продукту дає більший дохід у порівнянні з гуртовою торгівлею чи дропшипінгом.
Модель краудфандингу застосовується, коли ініціативні особи не мають власних коштів чи інвестора для реалізації ідеї. Зібрані краудфандингом кошти йдуть на втілення проєкту, проте, якщо він виявиться неуспішним, гроші, зібрані за допомогою краудфандингу, не повертаються.
Приклад — платформа Спільнокошт, де збираються кошти на соціальні проєкти.
Витрати на виробництво цифрової продукції можуть бути високими, проте витрати на продаж невеликі (як правило, доставка здійснюється онлайн у вигляді завантажень з сайту тощо). Головний ризик роботи моделі — піратство та крадіжка для власного прибутку.
Приклади: фотографії, NFT-товари, маски та пресети для соцмереж, шаблони, плагіни тощо.
Конкуренція серед надання послуг велика. Як і в роздрібній торгівлі, підприємцю слід якось виділити себе серед інших компаній, винайти власне УТП для залучення клієнтів (ціна, післяпродажний сервіс, супутні послуги тощо). Витрати на виробництво — це оплата труда працівників, які надають послуги, витрати на оренду приміщення для надання послуг і т. ін..
Приклад — бізнес з надання послуг з просування сайтів в інтернеті, різні види онлайн-навчання тощо.
Оплата за товари чи послуги в приведених бізнес-моделях здійснюється за допомогою сервісів онлайн-платежів.
Поширені українські сервіси для здійснення онлайн-оплати:
Початківцю слід ретельно ознайомитись з перевагами та відгуками щодо кожного сервісу, та обрати прийнятний та відповідний своїм бізнес-задачам.
Зупинимось на основних моментах зі створення ecommerce-проєкту, адже тема надто обширна й доцільно її розібрати в окремій публікації.
Все починається з аналізу ринку: чи є вже на онлайн-ринку подібні реалізовані ідеї, як саме вони відтворені, чи є популярним бізнес та чи прибутковий він. Від ситуації на ринку залежить вибір ніші, рентабельність вкладень та доцільність бізнесу.
УТП та цінність товару/послуги
УТП — це те, що відрізнятиме саме ваш бізнес від конкурентів (наприклад, ексклюзивність товарних пропозицій, система лояльності тощо) та що залучатиме споживачів.
Рис. 7 – Емоційне забарвлення товару як варіант залучення клієнтів
Для визначення цінності, яка надаватиметься клієнтам, слід визначити цільову аудиторію — ту, для якої створюється онлайн-бізнес. Й запропонувати потенційним покупцям саме те, чого вони прагнуть та очікують. Саме цінність товару чи послуги оплачують споживачі. Й цю цінність потрібно знайти чи створити, аби мати попит на свою продукцію.
Ринкова ніша
Прибутковість бізнесу залежить від обраної ринкової ніші. Як знайти перспективні ринки? Дослідити середовище.
Обидва інструменти дають розуміння актуальності та сезонності продукту.
Аналіз конкурентів допоможе знайти їх слабкі сторони, він покаже, на що слід звернути посилену увагу при розробці стратегії розвитку, щоб отримати певні переваги вже на моменті розробки бізнесу в онлайні.
Рис. 8 – Переваги застосунку Сільпо перед конкурентами (пропозиції розміщені на 1 екрані)
Далі настає етап обрання платформи для роботи: створення власного сайту або вибір наявного торговельного онлайн-майданчика.
Поради для початку роботи з власним онлайн-бізнесом:
Споживчі вподобання змінюються, тож бізнесу потрібно мати актуальні дані щодо потреб споживачів. Отже, моніторинг обраного ринку є постійною задачею до виконання.
Електронна комерція — перш за все зручна та гнучка модель бізнесу в інтернеті.
Для дотримання прибутковості онлайн-бізнесу компанії мусять відстежувати ринкові тенденції та адаптувати стратегії розвитку з урахуванням змін. Конкурентоспроможність в інтернеті дорівнює дослуханню до споживачів та задоволенню їх потреб.